شهرگردي
شهرگردي

قلعه ماران در استان گلستان
شهرستان راميان يكي از زيباترين مناطق استان سرسبز گلستان براي طبيعت گردي و ماجراجويي است. تمام كساني كه به گلستان سفر مي كنند، براي گشت و گذار در طبيعت بكر و زيباي آن، به راميان هم سري مي زنند. يكي از جاذبه هاي طبيعي اين منطقه كه هر ساله طبيعت گردان و كوهنوردان بسياري را به سمت خود مي كشاند، قلعه ماران يا همان دژ تاكي است. با سفر به راميان و فتح قلعه ماران، با يك تير دو نشان خواهيد زد، اينجا هم طبيعت زيبايي دارد و هم يك محوطه تاريخي از دوران اشكانيان است. كوله بارتان را ببنديد و در سفر به قلعه ماران گلستان ما را همراهي كنيد. 

 

قلعه ماران,كوه قلعه ماران,قلعه ماران در گلستان
قلعه ماران يكي از معروف ترين جاذبه هاي گردشگري راميان


به گلستان كه سفر كرديد، حتما سري هم به شهرستان راميان و جاذبه هاي گردشگري پر تعدادش بزنيد. اين شهرستان سرسبز در شرق استان گلستان واقع شده و داراي اقليمي نيمه كوهستاني و جنگلي است. تقريبا تمامي جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان از نوع جاذبه هاي طبيعي هستند. علاوه بر كوه هاي مرتفع، درياچه هاي زيبا، جنگل هاي انبوه و چشمه هاي ديدني، در اين منطقه از كشور روستاهاي بكر و زيباي بسياري هم وجود دارند كه در سفرتان مي توانيد از آن ها ديدن كنيد يا شبي را در يكي از اين روستاها اقامت كنيد. در ادامه، يكي از معروف ترين جاذبه هاي گردشگري راميان به نام قلعه ماران را برايتان معرفي خواهيم كرد.


آشنايي با قلعه ماران گلستان
حدود ۱۲ كيلومتر كه از  شهر راميان، مركز اين شهرستان به سمت غرب برويد، به يك منطقه گردشگري زيبا به نام قلعه ماران خواهيد رسيد. اين قلعه كه در حدود ۷۶ كيلومتري از مركز استان گلستان واقع شده، در واقع يك قله است. قله اي با ارتفاع حدود ۲۴۳۰ متر، كه زماني بر بلنداي آن قلعه اي سنگي و غير قابل نفوذ ساخته بودند. قلعه ماران گلستان نام هاي ديگري نيز دارد. بسياري از مردم اين مكان را به نام هاي دژ تاكي، قلعه ميران و يا قلعه موران هم مي شناسند. به دليل موقعيت جغرافيايي بسيار مناسب و استراتژيك اين منطقه از شهرستان راميان، حاكمان بسياري از سلسله ها و قبايل مختلف، اين مكان را براي حكمراني خود در طول تاريخ انتخاب كرده اند.


قديمي ترين تاريخي كه براي ساخت قلعه ماران گفته شده، دوران سلسله اشكانيان است. گويا اشكانيان اين مكان را به عنوان ييلاق خود در نظر گرفته بودند.

 

قلعه ماران,عكس هاي قلعه ماران,قلعه ماران در گلستان
مسير اصلي دسترسي به قلعه تاريخي ماران، از روستاي پا قلعه گلستان آغاز مي شود


طبق گفته برخي از كارشناسان، در دوره تيموريان نيز اين بنا مورد استفاده قرار مي گرفت. گويا هنگامي كه تيمور لنگ و فرزندش ميرانشاه وارد شهرستان راميان مي شوند، در قلعه ماران دو دژ ديگر را احداث مي كنند. يكي از قلعه ها به نام فرزند تيمور، ميرانشاه نام گذاري مي شود و از آن به بعد به كل اين قلعه، قلعه ميران يا ماران مي گويند. برخي از حكام عرب و همچنين مغول ها هم چند سالي را در اين منطقه حكم راني كرده اند. بقاياي يك زندان باستاني هم در اطراف اين كوه ديده مي شود كه براي تخمين قدمتش بايد مطالعات بيشتري بر روي آن صورت گيرد. سرچشمه برخي از رودهاي اين منطقه در همين كوهستان قرار دارند. رودهاي خاك پيرزن، قره چاي، پشمكي و جادره از اين منطقه آغاز مي شوند.


در قلعه ماران با يك تير دو نشان بزنيد!
كساني كه به قلعه ماران سفر مي كنند، در واقع با يك تير دو نشان مي زنند. اينجا يكي از بهترين مناطق استان گلستان براي ماجراجويي، طبيعت گردي و كوهنوردي است. هر سال كوهنوردان بسياري براي فتح قله ۲۴۳۰ متري ماران به شهرستان راميان سفر مي كنند و علاوه بر لذت بردن از طبيعت بكر منطقه، از قلعه باستاني چند هزار ساله آن هم ديدن مي كنند. از بلنداي اين قله، چشم اندازهاي بسيار زيبايي را مي توان مشاهده كرد. در بلنداي قلعه منطقه اي مسطح به مساحت حدود ۳ كيلومتر وجود دارد كه مي توانيد در آن چادر خود را برپا كنيد و شبي را زير آسمان پر ستاره راميان به صبح برسانيد.

 

قلعه ماران,كوه قلعه ماران,قلعه ماران در گلستان
قديمي ترين تاريخي كه براي ساخت قلعه ماران گفته شده، دوران سلسله اشكانيان است


بهترين زمان سفر به قلعه ماران گلستان
با اينكه برخي از كوهنوردان صعود زمستانه را به اين قله ترجيح مي دهند، ولي در كل فصل بهار و ارديبهشت ماه، بهترين زمان سفر به قلعه ماران راميان است. البته صعود به اين قله در فصل پاييز و ماه مهر هم لذت زيادي خواهد داشت. در فصل تابستان هم صعودهاي زيادي به اين مقصد انجام مي شود، اما بايد شرجي بودن شهرستان راميان و مسير جنگلي صعود را در نظر بگيريد.


مسير دسترسي به قلعه ماران
مسير اصلي دسترسي به اين قلعه تاريخي، از روستاي پا قلعه گلستان آغاز مي شود. از مركز اين روستا كه عبور كرديد پس از حدود ۲ كيلومتر بايد خودروي خود را پارك كنيد (تعدد خودروهاي پارك شده، نشان از مبدا مسير پياده روي دارد) و مسير صعود را آغاز كنيد. در طول فصول گرم سال، مردم محلي روستاي پا قلعه خانه هاي محلي خود را به گردشگران اجاره مي دهند. اگر تمايل داشته باشيد، مي توانيد شبي را هم در يكي از اين خانه ها سپري كنيد.

 

صعود به قله از اين روستا بسته به توانايي هاي شما، حدود ۲ تا سه ساعت به طول مي انجامد. در ابتداي راه، مسير خشك است، كمي كه پيش برويد با ناحيه اي جنگلي رو به رو خواهيد شد و با عبور از جنگل دوباره مسير خشك و كوهستاني مي شود.


بر بلنداي قلعه ماران راميان
برخي از كوهنوردان هم از روستاي ييلاقي و بسيار زيباي خاك پيرزن، اقدام به صعود به قلعه ماران گلستان مي كنند. از اين روستا مسير كمي طولاني تر است و حدود ۵ الي ۶ ساعت طول مي كشد. در روستاي خاك پيرزن نيز امكانات اقامتي در طول فصول گرم سال براي گردشگران فراهم است. صعود به قلعه ماران گلستان از مسير روستاي خاك پيرزن، نيازمند آمادگي جسماني مناسب و تجهيزات كامل كوهنوردي است. پيشنهاد مي كنيم كه در سفر به به اين منطقه، در سر راهتان از يكي ديگر از جاذبه هاي طبيعي راميان به نام چشمه گل راميان هم كه در واقع يك درياچه طبيعي كوچك به عمق حدود ۸۰ متر است، ديدن كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۵۰:۱۳ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی