شهرگردي
شهرگردي

 

شهر زنجان يكي از زيباترين و تاريخي ترين شهرهاي ايران است. شهر زنجان شهرت و اصلالت بسياري دارد و جاذبه هاي گردشگري آن متعدد مي باشد.

شهر زنجان جزو شهرهاي شمال غرب ايران بوده كه از جمله زيباترين و تاريخي ترين شهر هاي ايران به شمار مي رود و مركز استاني، به همين نام است. آب و هواي فوق العاده مطبوع در زنجان موجب شده كه به مقصدي محبوب براي گردشگران تبديل شود. همچنين فرهنگ مردم شهر زنجان و مهمان نوازيشان زبانزد عام و خاص مي باشد و از طرفي بايد توجه داشته باشيد كه در اين شهر جاذبه هاي گردشگري و تاريخي متعددي واقع شده كه ديدن از آن خالي از لطف نخواهد بود.


معرفي شهر زنجان
زنجان شهري با قدمت و زيبا در شمال غرب ايران است كه مركز استان و شهرستان زنجان بوده و جزو بزرگترين شهرهاي شمال غرب به شمار مي رود. در سال ۱۳۸۹ زنجان به عنوان پرجمعيت ترين شهر ايران معرفي شده است و لازم است بدانيد مساحت آن نيز نزديك به هشتاد و يك كيلومتر مي باشد. اين شهر در حال حاضر داراي معادن معدني، فلزي و غيرفلزي است و به طور كلي استان زنجان يكي از ثروتمندترين استان هاي ايران از اين لحاظ به حساب آمده كه در صادرات غير نفتي ايران نقش زيادي دارد. با اين حال بايد توجه داشته باشيد كه سالانه به دلايل مختلف گردشگران زيادي به اين شهر و استان سفر مي كنند.

 

زنجان, شهر زنجان,ديدني هاي زنجان

  در سال ۱۳۸۹ زنجان به عنوان پرجمعيت ترين شهر ايران معرفي شده است

 

تاريخچه شهر زنجان
در خصوص تاريخچه شهر زنجان بيان مي شود كه بناي اين شهر در زمان اردشير بابكان ساخته شده و در دوره قاجاريه خمسه فارس در آن قرار داشته كه از اين رو با نام خمسه نيز از آن ياد مي‌شود. از طرفي لازم است بدانيد به گفته حمدالله مستوفي كه يكي از تاريخ نگاران نامدار مي باشد، نام نخستين شهر زنجان، شهين بوده به طوري كه در لغتنامه دهخدا نيز از آن ياد شده است. لازم است بدانيد در معدن نمك چهرآباد زنجان حدود شش موميايي پيدا شده كه مطالعات نشان مي‌دهد متعلق به دوران ساسانيان و هخامنشيان هستند كه اين امر طبيعتاً نشان دهنده قدمت اين شهر مي باشد.

 

‌با توجه به اينكه از همان زمان شهر زنجان در مسير تجاري آذربايجان و ري قرار داشت داراي موقعيت استراتژيكي ويژه اي بوده كه اين امر موجب معروفيت آن از همان سالها شده است. در دوره سلطنت محمد شاه قاجار عده اي از پيروان فرقه بابيت كه در مناظره هاي علمي از مسلمانان شكست خوردند دست به شورش زده و اين امر موجب شد كه عده زيادي از مردم زنجان به قتل برسند. اين شورش ادامه داشت تا اين كه نخست وزير وقت يعني اميركبير آرامش را به زنجان برگرداند و موجب سركوب آنان شد.

 

زنجان, شهر زنجان,ديدني هاي زنجان

  نام نخستين شهر زنجان، شهين بوده به طوري كه در لغتنامه دهخدا نيز از آن ياد شده است

 

خصوصيات نژادي مردم زنجان
شهر و استان زنجان با توجه به اين كه داراي تاريخي كهن مي باشد و از طرفي با وجود جنگهايي كه در آن رخ داده است مشاهده مي شود مردمي با قوميت‌ هاي متفاوت دارد، به طوري كه مردم زنجان مجموعه اي از اقوام آريايي، ترك و گرجي و ايل خمسه هستند. با اين حال مي توان اينگونه بيان كرد كه در شهر زنجان خبري از پيروي از وحدت نژاد خاصي نمي باشد. لازم است بدانيد در قرن هفتم هجري طايفه اي از قوم ترك به نام قنفور و در اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد اقوام آريايي، در دوران صفويه اقوام گرجي و ايل خمسه در منطقه زنجان استقرار يافتند.

 

ايل هاي خمسه كه تيپ مخصوص زنجاني هستند در حاشيه رودخانه ها و جلگه ها زندگي كرده و مهمترين مشخصات اين تيپ، موهاي سياه، پوست گندمي و چشم هاي ميشي مي باشد. همچنين اقوام آريايي اصيل نيز در اين منطقه باقي مانده اند كه از مهمترين مشخصات آنها رنگ پوست سفيد، چشم هايي زاغ و موهاي به رنگ بور است.

 

زنجان, شهر زنجان,ديدني هاي زنجان

مردم زنجان مجموعه اي از اقوام آريايي، ترك و گرجي و ايل خمسه هستند


مردم‌ شناسي زنجان
با وجود آن چه گفته شد در مي يابيم نژاد مردم شهر زنجان يكي نمي باشد و اگرچه مردم اين شهر در بسياري از وجوه با يكديگر مشترك هستند، اما شاخصه هايي وجود دارد كه موجب تفاوت مردم اين شهر شده است. با اين حال مي توان گفت مهرباني مردم شهر زنجان يكي از صفات بسيار زيبا و پسنديده بوده كه در ميان همگي آن ها ديده مي شود، به طوري كه عموما در ميان مردم زنجان مهمان داراي منزلت و مقام بزرگي بوده و پس از ورود مهمان به خانه، تمامي اعضاي خانواده در خدمت مهمان هستند.

 

اين مردم خونگرم و مهربان با لهجه زنجاني و به زبان تركي صحبت كرده و همچون ديگر مردان و زنان نقاط مختلف ايران، داراي پوشش مخصوص منطقه‌اي خود هستند به طوري كه لباس مردان اين شهر از كلاه نمدي يا پوستي بوده و دو نوع كت مختلف با نام اويما و ستره و پاپوش هايي به نام گون كه از جنس پوست گاو ميش است مي پوشند.

 

زنجان, شهر زنجان,ديدني هاي زنجان

 شهر زنجان يكي از زيباترين و تاريخي ترين شهرهاي ايران است


راهنماي سفر به زنجان
با وجودي كه شهر زنجان يكي از شهر هاي زيبا با مردمي خونگرم است مشاهده مي شود سالانه افراد زيادي قصد اقامت و سفر و گردشگري به اين شهر را مي كنند. حال به طور حتم يكي از موارد بسيار مهم در هنگام سفر، اطلاع از هزينه سفر به مقاصد مختلف مي باشد. لازم است در خصوص سفر به شهر زنجان بدانيد كه اين شهر داراي اقامتگاه هاي مختلف و رستوران هاي متعددي بوده با اين حال افراد مي‌توانند بنا به شرايط و سليقه خود نوعي از آن را انتخاب كنند. طبيعتاً در اين شهر هتل هايي وجود داشته كه قيمت پاييني دارد كه افراد با انتخاب آن مي توانند در هزينه هاي خود صرفه جويي نمايند. همچنين بايد توجه داشته باشيد كه در اين منطقه آثار تاريخي و گردشگري بسيار زيادي وجود داشته با اين حال لازم است قبل از سفر به شهر زنجان در مورد اين موارد اطلاع كافي داشته باشيد تا بتوانيد از بهترين جاذبه ها ديدن كنيد.

 

راههاي رسيدن به زنجان
به طور كلي مي‌توان براي رفتن به شهر زنجان راههاي هوايي و زميني از جمله اتوبوس و قطار را امتحان كرد كه افراد مي‌توانند متناسب با نياز خود نوعي از آن را انتخاب نمايند. حال اگر شما قصد سفر به شهر زنجان در سريع ترين زمان ممكن و با شرايط ايده‌آل را داريد لازم است بدانيد كه هواپيما گزينه اي مناسب خواهد بود. اين شهر داراي يك فرودگاه بين المللي بوده است به طوري كه در فصل حج، پروازهايي به سمت مدينه و مكه انجام مي‌دهد و در ديگر زمانهاي سال نيز در روزهاي سه شنبه و جمعه تنها مسير پروازي آن به سمت مشهد است.

ديگر روش سفر به شهر زنجان از طريق قطار مي باشد كه راه آهن تهران تبريز از اين شهر گذشته البته مسافران عزيز مي توانند با اكثر خطوط راه آهن به زنجان سفر كنند. اتوبوس ديگر گزينه مناسب جهت انتخاب براي سفر به شهر زنجان مي باشد به گونه اي كه در بسياري از شهرهاي ايران خط مستقيم به زنجان وجود داشته و لازم است بدانيد تمامي اتوبوس هايي كه از سمت تهران به شهرهاي شمال غربي عازم هستند از اين شهر گذر مي كنند. همچنين از شهر زنجان نيز به شهرهايي نظير رشت، قم، تهران، تبريز و غيره اتوبوس ‌هايي در ساعات مختلف شبانه روز وجود دارد. توجه داشته باشيد اگر قصد سفر با خودرو شخصي را داريد مي توانيد از آزادراه استفاده كرده كه از اين طريق در ۳ ساعت مي توانيد از تهران به زنجان برسيد.


بهترين زمان سفر به زنجان
شهر زنجان به طور كلي داراي آب و هواي معتدل و رو به خنكي مي باشد زيرا همانطور كه گفته شد اين شهر جزو شهرهاي شمال غرب ايران به شمار مي آيد. حال با اين وجود اگر بخواهيم بهترين زمان سفر به زنجان از لحاظ آب و هوايي را بررسي كنيم مي توان گفت ارديبهشت تا تير بهترين فصل سفر به اين شهر است زيرا در اين فصل آب و هواي زنجان در بهترين حالت خود قرار دارد. از طرفي اگر افراد قصد استفاده از پيست اسكي و ورزشهاي زمستاني زنجان را دارند، بايد توجه داشته باشند كه فصل سرما بهترين فصل براي سفر به زنجان مي باشد البته در اين زمان لازم است كه لباس هاي گرم با خود برداريد.

 

جاذبه هاي گردشگري زنجان
اگر شما هم از  دسته افرادي هستيد كه به دنبال بازديد از مناطق بكر و كمتر ديده شده ايران مي باشيد، بهتر است سري به شهر جذاب زنجان بزنيد به طوري كه بايد توجه داشته باشيد اين شهر پر از جاذبه هاي گردشگري بوده است. مثلاً مسجد جامع زنجان كه معروف به مسجد سيد است در قلب بافت قديمي شهر قرار گرفته و جزو زيباترين مساجد اين شهر مي باشد.

 

زنجان, شهر زنجان,ديدني هاي زنجان

جاذبه هاي ديدني زنجان

 

مسجد چهل ستون نيز ديگر مسجد تاريخي زنجان بوده كه در بافت بازار بالاي زنجان واقع شده است. بازار زنجان ديگر جاذبه زيباي اين شهر بوده كه طويل ترين بازار ايران مي باشد. موزه رختشويخانه يا موزه مردم شناسي زنجان با وجود حوضچه هاي زياد با كاربردهاي گوناگون از بي نظير ترين جاذبه هاي اين شهر به شمار مي‌آيد. همچنين مسجد خانوم، بلوار شيخ اشراق، مسجد اسحاق ميرزا، موزه حيات وحش طبيعي، موزه نسخ خطي، حمام حاج داداش، گرمابه حاج ابراهيم، خانه ذوالفقاري از ديگر جاذبه هاي اين شهر به شمار مي‌رود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۲۸:۴۵ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی