شهرگردي
شهرگردي

 در نگاه اول از بيرون كه دژ را ديدم، اين‌طور تصور كردم كه قرار است در پشت اين ديوار خشتي، بقايايي از ويرانه‌هاي بنايي كهن‌سال را ببينم كه فقط نامي از آن بر جا مانده، همچون بسياري از آثار باستاني كشورمان.

اما پس از عبور از روي پلي كه روي خندق‌هاي اطراف قلعه و در مقابل ورودي اصلي گذاشته شده بود، فضايي عجيب و جالب مقابل چشمانم خودنمايي كرد؛ دالان‌هايي طاقي شكل كه از دو طرف به گذرهاي متعدد منشعب مي‌شدند و هركدام چشم‌اندازي جذاب را به نمايش مي‌گذاشتند.

با ورود به هركدام از اين گذرگاه‌ها حجره‌ها و اتاقك‌هايي به‌چشم مي‌خوردند كه عظمت معماري‌شان – به لحاظ خشتي بودن – نگاه هر بيننده‌اي را خيره مي‌كرد.

حجره‌هايي با طاقچه‌ها، پنجره‌ها و شومينه‌هاي زيبا كه شايد نشان از زندگي دايمي را در خود نداشتند، اما ساختار جالب‌توجهي را به نمايش مي‌گذاشتند كه آدم را ترغيب مي‌كرد در همه آنها سرك بكشد و با كنجكاوي زياد، تفاوت ميان هر كدامشان را كشف كند.

پشت آن حصار خشتي كه در ابتدا ديده‌بودم «نخستين صندوق امانات ايران و جهان» قرار داشت كه در دوران حكومت ساسانيان و در سه طبقه ساخته شده بود. اين قلعه، برخلاف عنوان «قلعه» كه با خود يدك مي‌كشد، براي دفاع يا مقاصد نظامي ساخته نشده و چنين كاربردي هم نداشته و فقط محلي براي ذخيره و نگهداري غلات، طلا، جواهرات و پول بشمار مي‌رفته است.  

تصاوير قلعه سريزد
قلعه بسيار زيباي سريزد در روستايي به همين نام و در مسير جاده يزد به كرمان واقع شده

 
قلعه سريزد حدود ۸ هزار متر مربع مساحت دارد و ۴۶۸ حجره را در دل خود جاي داده است.

معماري آن همچون بيشتر استحكامات نظامي قديمي در ايران است، يعني دو ديوار متحدالمركز تودرتو با برج‌ و باروهاي ديده‌باني دارد. در اطراف ديوارها در بخش بيروني، خندقي به عرض حدود ۶ متر و عمقي معادل سه تا چهار متر حفاري شده است تا هرگونه امكانِ تسخير بنا توسط دشمنان يا سارقين از بين برود.

دژ سريزد دو در اصلي متحرك دارد كه به وسيله طناب و قرقره‌هاي مخصوص از سمت پايين به بالا باز و بسته مي‌شده است. زماني كه ما وارد قلعه شديم در چوبي باز بود، يعني روي خندق قرار گرفته بود و حكم پل را داشت. البته گويا دقيقا طرح باز و بسته شدن آن از پايين به بالا هم براي همين منظور بوده است. يعني فقط براي خودي‌ها باز شده و امكان عبور و مرور را به مردم بدهد.   

تصاوير قلعه سريزد

ز حدود ۸ هزار متر مربع مساحت دارد و ۴۶۸ حجره را در دل خود جاي داده است

 
در دوم كه اشاره كردم هم دقيقا پشت در اصلي تعبيه شده است و حكم پشتيبان را داشته. به اين صورت كه اگر در اصلي توسط دشمن شكسته مي‌شد، در دوم فورا بسته مي‌شد و امكان تسخير قلعه وجود نداشت.

پس از عبور از روي خندق و دروازه اصلي، وقتي مستقيم به سمت جلو حركت كنيد، به محوطه‌اي مي‌رسيد كه با پلكان بسيار باريك خشتي، به طبقه بالاي قلعه مي‌رسد و از آنجا مي‌توانيد وارد ده‌ها حجره خشتي شويد كه با مهارت در كنار هم ساخته شده‌اند. در ساخت اين حجره‌ها از آجر و گچ هم استفاده شده است و تزئيناتي همانند كادربندي و شومينه‌سازي را مي‌توان در آنها مشاهده كرد.

حجره‌ها اگر چه محل زندگي مردم يزد در قديم نبوده، اما پناهگاهي براي مواقع بحران بشمار مي‌رفته است. 

تصاوير قلعه سريزد

قلعه سريزد، برخلاف عنوان «قلعه» كه با خود يدك مي‌كشد، براي دفاع يا مقاصد نظامي ساخته نشده

 
حالا شايد برايتان اين سوال پيش بيايد كه اين حجره‌ها اگر فقط محلي براي ذخيره و نگهداري اموال و مواد غذايي بوده، چرا پنجره، شومينه يا تزئينات ديواري دارد؟ جواب اين است كه اين حجره‌ها اگر چه محل زندگي مردم يزد در قديم نبوده، اما پناهگاهي براي مواقع بحران بشمار مي‌رفته است. خانواده‌ها هنگام هجوم دشمنان به شهر به اين حجره‌ها كه هر كدام در و كليد اختصاصي خود را داشتند، پناه مي‌آورند و از جان و مال خود يكجا محافظت مي‌كردند.

تصاوير قلعه سريزد

قلعه سريزد؛ محلي براي ذخيره و نگهداري غلات، طلا، جواهرات و پول بشمار مي‌رفته است


اين اثر ملي ايران در تاريخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۸۴ ثبت جهاني شده است.

از آخرين طبقه قلعه سريزد مي‌شد فضاي اطراف و سقف‌هاي گنبدي حجره‌ها را مشاهده كرد كه بسيار حيرت‌انگيز و بي‌نظير به‌نظر مي‌رسيد.

قدم زدن در ميان دالان‌هاي باريك و سرك كشيدن در اتاق‌هايي كه سقف چندان بلندي نداشتند، تاريخ را در ذهن من تداعي مي‌كرد و اينكه مردم هميشه در تاريخ با مهارت و ابتكار خود توانسته‌اند آثاري بر جاي بگذارند كه ديدنشان در عصر ديجيتال و پيشرفته امروزي بسيار جذاب و ستودني است.

تصاوير قلعه سريزد

قلعه سريزد, در تاريخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۸۴ ثبت جهاني شده است.


البته بايد اذعان كنم كه مسئولين نگهداري از اين اثر ملي ايران كه در تاريخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۸۴ ثبت جهاني شده است نيز با قرار دادن برخي وسايل و ظروف در برانگيخته كردن اين احساسات بي‌تاثير نبوده‌اند.


تصاوير قلعه سريزد

نمايش گيوه‌هاي قديمي در «قلعه سريزد» كه جنبه تزئيني داشتند

 

 همچنين شايد بد نباشد اشاره كنم كه در گوشه‌اي از حياط شرقي بنا، ميز و نيمكت‌هاي فلزي چيده شده بود و آش و چاي آتشي عرضه مي‌شد كه گردشگران مي‌توانستند در صورت تمايل گزينه موردنظر خود را سفارش دهند. اما نكته جالب در مورد اين بخش كوچك اين بود كه با انواع وسايل، صندق‌ها، ابزار و گيوه‌هاي قديمي تزئين شده بود و منظره‌اي چشم‌نواز ساخته بود كه نگاه اغلب گردشگران را به خود جلب مي‌كرد.

من به همراه همسفرانم پس از بازديد از قلعه سريزد به سمت «دروازه فرافر» حركت كرديم، دروازه‌اي كه گفته مي‌شود يزد از آنجا آغاز مي‌شده.
تصاوير قلعه سريزد

دژ سريزد دو در اصلي متحرك دارد


دروازه شهر فرافر
دروازه شهر فرافر، در نگاه اول يك ديوار نيمه‌ويران بود كه در اطرافش تا چشم كار مي‌كرد بيابان بود و بيابان. ساعتي كه من و همراهمانم به اين دروازه رسيديم، آفتاب با تابش‌هاي تيزش باعث مي‌شد فكر كنيم كه حالا شايد خيلي هم لازم نبود اين بنا را از نزديك و در صلاه ظهر مشاهده كنيم! اما چند دقيقه بعد، پس از عبور از ميان قبرستان روستاي سريزد، وقتي به دروازه نزديك شدم و در پشت آن مجسمه يادبودي از آرش كمانگير را ديدم، نظرم فورا عوض شد و مشتاق شدم تا دليل ساخت آن را جويا شوم. 

 
دروازه فرافر گويا يكهزار سال قدمت دارد و ورودي شهر يزد در گذشته‌هاي دور محسوب مي‌شده است. البته برخي كارشناسان معتقدند كه اين دروازه باقي‌مانده‌ي ديوار جنوبي بقعه‌اي چهار ضلعي و مكعبي بوده‌است. اين بنا پوشش گنبدي دارد و سه ضلع ديگر آن فرو ريخته و به شكل كنوني باقي مانده‌ است.

دروازه فرافر گويا يكهزار سال قدمت دارد و ورودي شهر يزد در گذشته‌هاي دور محسوب مي‌شده است.      

تصاوير قلعه سريزد

دژ سريزد دو در اصلي متحرك دارد كه به وسيله طناب و قرقره‌هاي مخصوص از سمت پايين به بالا باز و بسته مي‌شده است


در فاصله چند متري از دروازه شهر فرافر يك گنبد خشتي نيمه‌كاره هم وجود داشت كه اطلاعاتي در مورد آن نتوانستم پيدا كنم.

در آخر شايد بد نباشد بدانيد كه «سريزد» يكي از روستاهاي استان يزد است و در ۵ كيلومتري شهرستان مهريز و ۴۰ كيلومتري شهر يزد واقع شده‌. عمده محصول كشاورزي اين روستا «انار» است كه در سال‌هاي اخير به دليل خشكسالي از كيفيت اين محصول كاسته شده‌است.

علاوه بر دروازه شهر فرافر و قلعه سريزد، اين روستا جاذبه‌هايي همچون آب‌انبار، مسجد جامع و حمام قديمي هم دارد.

فاصله تهران تا سريزد حدود ۶۸۰ كيلومتر است كه مي‌توان در عرض كمتر از ۸ ساعت آن را پيمود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۳:۲۸ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی